måndag, juni 16, 2008

Strykvatten med lavendeldoft!


Hej!

Efter att jag i nyhetsbrevet på Hwita Rum skrivit ett recept på hur man gör eget lavendelvatten att stryka med har jag fått flera frågor utanför Hwita Rum om jag inte kan lägga upp receptet här? Sagt och gjort, här kommer det!


Recept - Lavendelvatten

300 ml destillerat vatten (Batterivatten som kan köpas på besinstationen eller vatten från kondenstumlaren fungerar också)

ca 15 droppar lavendelolja (eller annan eterisk doftolja. Finns oftast i presentbutiker, eller i webbutiker)

Ett par droppar alkohol (ju högre %-halt desto bättre)

Glasburk med lock

Sprayflaska


Lös upp den eteriska oljan med hjälp av alkoholen genom att blanda dem i glasburken och låt det stå i ett dygn. Tillsätt vattnet och skaka om ordentligt. När du ska stryka skakar du flaskan igen ordentligt och sedan tar du några droppar (pröva dig fram till rätt styrka) i en sprayflaska med vatten. Duscha textilierna försiktigt och pressa med ett varmt strykjärn. Är tyget ömtåligt rekommenderar jag att du prövar på ett undanskymt ställe på tyget innan du sprayar över hela ytan.


Lycka till!
/Titti

3 kommentarer:

Annika sa...

Åh detta måste jag prova.. Härligt att det kan dofta så gott när man gör nåt så tråkigt...:) Kram Annika

Lilla Blanka sa...

Hej Titti!

Oj nej receptet på lavandelvattnet var inte från nyhetsbrevet på HR, jag har inte hunnit läsa nyhetsbrevet ännu.

Har inte tittat in hit till din blogg, så det var jätteroligt att du skrev till mig så jag hittade hit!

Tack också snälla du för dina gulliga ord!

Kram & ha en fin dag!
Mia

ps nu måste jag kolla in dina gamla inlägg också :)

Anonym sa...

Hej Tjejen, jag går fortfarande omkring med ett lyckligt leende på mina läppar, tänker på de vackra gåvorna du sände mig!

Kronan är ljuvlig!!! Den står på fönsterbänken och får beundrande blickar dagligen!

Fattigmanslyktan i rosa är underbar! Den står i mitten av mitt rosa mateusfat, som är fyllt med ljus och sand!

Hjärtat med pärlorna hänger på pysselskåpet i gästrummet. Där sitter jag en stund dagligen och pysslar med min smyckesdesign. Många som skall göras nu inför bröllopet...

Ska lägga bilder på bloggen på gåvornas placering här hemma ;-)

Kan bara inte fatta att jag fick allt detta!!!

Åter igen: Ett stort T A C K !!!

Kram Helena /franska liljan